Skole for børnene fra asylcenteret

Mange af børnene, der bor på asylcentret, har boet i Danmark i flere år og har gode danskkundskaber. De børn skal selvfølgelig gå i skole, børnehave eller vuggestue på den lokale skole/daginstitution, Ranum Skole & LBO. Børnene deltager i undervisningen på lige vilkår med de øvrige elever i klasserne på skolen.

Børn, der ikke har tilstrækkelige sproglige kundskaber, starter deres skoletid i modtageklasse på Farsø Skole. Det er personalet på centret og skolens lærere der sammen med børnenes forældre vurderer, om barnet skal gå i skole i Ranum eller i Farsø.

Børn under skolealderen indskrives i vuggestue eller børnehave uanset sproglige kompetencer. Der er ekstra fokus på børnenes sproglige udvikling, ligesom der i øvrigt er for alle børn i daginstitutioner i Vesthimmerlands Kommune.